logo
Di-eet bewust, advies op maat
Nieuws

Koken voor een een- of twee persoonshuishouden

Als je alleen of met zijn tweeën bent zijn de hoeveelheden die je koopt vaak veel te veel. Hoe kun je daar slim mee omgaan?

 

  • Op de markt en in de supermarkt kun je groente en fruit los kopen.
  • Koop een groentesoort die lang houdbaar is, bijvoorbeeld een winterpeen
  • Koop gehakt of vlees in de aanbieding, verdeel in kleine porties en vries het in.
  • Koop makkelijk te doseren diepvriesgroente.
  • Zorg voor langhoudbare producten voor in je voorraadkast zoals: rijst, pasta, blikjes peulvruchten, vis uit blik.
  • Haal per dag alleen de hoeveelheid brood uit de vriezer die je nodig hebt.
  • Kook voor meerdere dagen en vries porties in.
  • Koop eenpersoonsporties, zoals kleine blikjes peulvruchten, zakjes gesneden groente voor 1 persoon of een halve bloemkool.
  • Ook als je alleen eet: eet aan tafel, dek de tafel gezellig en geniet van je maaltijd.

Kijk onder het recepten voor enkele snelle gezonde maaltijden.

 kop_groente

 

Sinterklaas

Sinterklaas komt zaterdag weer in het land,

veel snoepgoed ligt dan erg voor de hand.

Hieronder een lijstje wat je allemaal kunt kiezen,

zodat je toch nog gewicht kunt verliezen.

 

schermafbeelding_2019_11_13_om_20.40.52

 

Hoe kun je al die verleidingen weerstaan?

  • Het helpt als je van te voren bedenkt wat je wilt snoepen. Kies 1 ding en bedenk hoeveel je ervan wilt eten.
  • Koop niet te veel. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten.
  • Koop niet teveel soorten sinterklaas snoep. Je snoept meer als er verschillende soorten snoep op tafel staan.
  • Serveer het snoepgoed in kleine schaaltjes. Uit onderzoek blijkt dat je minder eet als het in kleine schaaltjes zit.
  • Zet ook iets gezonds op tafel; stukjes fruit en rauwkost.
  • Proef bewust. Probeer van elke hap die je neemt  goed te proeven, rustig te kauwen en te genieten

Fijne sinterklaas.